Readings er et vindue til skuespillernes arbejde med en tekst. En mulighed for at komme bag om stykket og få et kig ind i teatrets maskinrum. For øjeblikket er det teaterchefen selv der sammen med Stine Stengade læser ”Scener fra et ægteskab” på Aalborg Teater.

Af Kim Konnerup

Aalborgs teaterchef, Morten Kirkskov, har inviteret Stine Stengade til byen for at lege. Sammen skal de læse sig gennem teaterstykket ”Scener fra et ægteskab”, baseret på Ingmar Bergmans tv-serie fra 70’erne. Foran et publikum, der på den måde får et kig ind i ’teatrets maskinrum’. Det er en noget anderledes teaterform og en genre i sig selv. ’Reading’ kaldes det, og publikum i Aalborg har taget formen til sig.

– En reading er, som navnet siger, en oplæsning. Men det er en iscenesat oplæsning, hvor skuespillerne læser direkte op fra manuskriptet på scenen. De bevæger sig mindre, der er ingen kostumer og der er ingen scenografi. Det er en form, der bringer selve teksten mere i fokus, forklarer Morten Kirkskov.

Selv om rammerne er sparsomme, er de ikke helt tilfældige. Skuespillerne har øvet på oplæsningen, og der er også taget stilling til, om der er elementer, der kan bidrage til oplevelsen. Da Aalborg Teater lavede en reading på ’Festen’, lavede man rent faktisk en fest med servering.

– Til ’Scener fra et ægteskab’ øver vi fire gange inden opførelserne. Stykket handler om forholdet mellem mand og kvinde, men vi ved ikke endnu, hvor fysisk vi bliver i vore spil. Det kan vi ikke vide før vi går i gang.

Man kan ikke skjule sig bag rollen

På den måde bliver en reading et kig ind i selve arbejdet bag et skuespil. Publikum får mulighed for at se, hvordan skuespillerne nærmer sig rollerne og arbejder med teksten.

– Man kan ikke skjule sig bag rollen, for man har ikke taget den på sig endnu. Så selv om det ikke er mig som privatperson, så er det stadig mere mig end det er den færdige rolle. Som publikum er det en skærpet oplevelse man får, også fordi det med sikkerhed i den grad er ”en gang i verdenshistorien”, for næste gang bliver det en anden forestilling, fordi den udvikler sig undervejs.

For skuespillere er readings også en særlig oplevelse i forhold til en traditionel forestilling.

– Det er dejlig frit, for der er et ansvar man slipper for. Fra starten er der lavet en aftale med publikum om, at det ’bare’ er en reading, så der er videre rammer for hvad man kan slippe af sted med. Men selv om det er rigtig sjovt, så er det også nervepirrende, for man kan ikke sikre sig som skuespillere. Det er som at springe ud fra ti-meter-vippen og håbe det bedste.

Morten Kirkskov vil ikke helt sammenligne det med at overvære cirkusartister øve et trapez-nummer. Men så alligevel.

– Det er et særligt sted midt i mellem, hvor det på en gang er frit og farligt.

Teksten kan så meget

Tanken om readingen opstod i sommeren, da Morten og Stine mødtes til en frokost. Morten har instrueret Stine for nogle år siden, da forestillingen blev opført på Århus Teater med Jens Zacho Boye i den mandlige hovedrolle.

– Vi havde begge to lyst til at vende tilbage til teksten, fordi den kan så meget. For mig er der to ting i det. For det første er der en masse feminin og maskulin energi i teksten. Der bliver ikke lagt fingre i mellem. Jeg kan huske fra forestillingen i Århus, hvor vi diskuterede teksten, og Jens pludselig sagde, at mænd er aber. Så brød Stine ind og sagde, at det er kvinder da også, de er bare en anden slags aber. Og teksten har bare så meget instinkt.

Stykket kan få folk til at blive sammen

Teaterforestilingen bygger på Bergmans klassiske tv-serie, der senere også blev til en film. Den handler om Johan og Marianne, der tilsyneladende er glade i deres ægteskab, men kæmper for at overleve som individer. De er muligvis hinandens største kærlighed, men har svært ved at være sammen.

– Dengang tv-serien kørte, steg skilsmissekvoten i Sverige. Folk fik øjnene op for skilsmisse som en reel mulighed. Nu er skilsmisser vel næsten reglen for mange ægteskaber, men til gengæld tror jeg, at stykket i dag kan få folk til at blive sammen. Så stærk og bred er teksten, efter min mening.

 

 

Comments are closed.