Igennem mere end 35 år har Karen Bit Vejles papirklip udviklet sig fra små gækkebreve til store, meget komplicerede billedklip. Hun har gennem årene udviklet sin egen helt personlige teknik og stil indenfor denne specielle kunstform, og er i dag én af de få i Skandinavien, som klipper på et så højt og teknisk niveau. Hendes fantastiske papirklip er skabt af ét stykke papir og klippet udelukkende med en saks.

Tekst: Maria Jakobsen

Karen Bit Vejle stammer oprindeligt fra Nordjylland, men har boet i Norge i de sidste 27 år.

–          Jeg er født på Fyn, men da min far samme år fik tilbudt stillingen som sparekassedirektør i Brovst flyttede vi til Jylland. Vi boede på en gård cirka fem km fra Brovst, hvor min mor drev ejendommen med islandske heste. Jeg husker tilbage på min barndom, som en god og jysk opvækst, fortæller Karen. Under mine studier på AUC i Aalborg traf jeg en nordmand, der mente, at jeg skulle flytte med ham til Norge, så jeg tog springet og fulgte med ham.

Karen eller Bit, som er hendes kunstnernavn, havde som barn altid klippet gækkebreve og julepynt i massevis, men hendes livsprojekt med papirkunsten begyndte først, da hun som 16-årig i Tivoli havde en skelsættende oplevelse, og siden har hun ikke kunnet slippe saksen.

–          Ved et besøg i Tivoli fik jeg øje på en mand helt nede ved Tivoli Søen, som klippede et lille kunstværk i papir. Han klippede motiver, som jeg aldrig havde set det før, fortæller Bit. Jeg var meget fascineret af det, da jeg ikke regnede med at papirsklip kunne være andet end det, jeg før havde set.

En hemmelig fritidsbeskæftigelse

Siden den dag i Tivoli begyndte Bit at klippe på en anden måde, og siden er der ikke gået en dag uden at hun har haft saksen i hånden. Karen havde aldrig fortalt nogen om sin hobby, det var en hemmelig fritidsbeskæftigelse. Hun havde aldrig overvejet, at det kunne have interesse for andre end hende selv, men så en lørdag eftermiddag i 2007 fik hun besøg.

–  Jeg havde klippet hele dagen, og fik pludselig uventet besøg af en kollega. Han fandt det utrolig fascinerende og spændende, at jeg kunne lave disse kreationer af papir, og han tog straks kontakt til Kunstindustrimuseet i Norge, som var meget interesseret i at lave en udstilling med mig, forklarer Karen.

Opkaldet førte til en udstilling på museet i november 2008, og siden da har papirklippene haft deres eget liv. Karen var nu tvunget til at hive sine klip frem fra under gulvtæppet. Karen har aldrig modtaget undervisning indenfor det kreative fag, det eneste kreative aspekt, der er at spore, er hendes gymnasiale uddannelse, hvor hun gik på en musiklinje.

Den langsomme kunstart

Bits udtryksform, psaligraphy betyder kunsten at tegne eller male med en saks. Psaligraphy kunsten kræver tid, både når det kommer til skabelse og oplevelse af kunstværket. I modsætning til næsten alt andet i verden i dag er psaligraphy en langsom kunst. Det tager tid at mestre, planlægge og udføre det. Bit skaber billeder af luft og papir. Værkerne er dannet af et stort, sammenhængende stykke papir, og derefter klippet med kun en saks.

–  Når jeg skal lave et klip, bruger jeg meget tid forinden på at gennemgå, hvordan hele processen skal være. Jeg har et behov for, at det hele er udformet i hovedet, både teknikken og motivet, inden jeg kan sætte saksen i papiret, fortæller Karen.

Bit er en af de meget få i Europa der kan klippe på et så teknisk og kunstnerisk niveau. Der er ofte en stor grad af humor at finde i Bits verden af billeder; humor og evnen til at identificere glæde i de små ting, på samme måde som hun lige så ofte konfronterer dyb alvor og temaer beregnet til at skabe refleksion. Hendes værker er fængslende overraskende pakker, og man kan ved at møde Bits billeder –  kreeret af luft og papir – finde sig både overrasket og inspireret.

I mere end 35 år har hun absorberet, fascineret og været dybt engageret i denne kunstart, der har udviklet sig fra de små simple snefnug og gækkebreve til de usædvanlige store og meget komplekse billeder.

I marts måned udstillede Bit i Hermés Butik på Strøget i København, og hun beskriver det selv, som et af de mest komplicerede og detaljerede klip, hun nogensinde har skabt. Selve klippet tog ni måneder for Bit at skabe.

–    Klippet var 4,6 meter langt og var en afbildning af deres historie helt tilbage fra 1938. Man kan sige at det var en hyldest til det ultimative håndværk, baseret på at alle deres produkter er lavet i hånden, fortæller Bit.

Rytmen i musikken

Når Bit arbejder, er hun altid akkompagneret af musik. Hun finder rytmen i musikken og klipper ud fra det. Musikken får hende til at flyde ind i en slow zone, hvor tid og rum forsvinder som en symbiose.

– Tonerne fra musikken hjælper mig til at holde koncentrationen, forklarer Bit. Da jeg klippede et papirklip til Royal Cafe, klippede jeg til musik fra HC. Lumbye. Det klip er der derfor en masse humor i, da jeg blev inspireret af musikken, forklarer Bit.

Et nyt spændende projekt for Bit er en netop indgået aftale med Georg Jensen. Georg Jensen vil skabe en helt ny produktlinje baseret på hendes papirklip. Linjen indeholder blandt andet skåle, æggebægere og vaser. Hun har netop haft en del møder med designchefen, og der er sat et halvt år af til at lave disse klip. Meningen er, at de nye produkter skal ramme butikkerne i 2014.

Derudover har Karen Bit en stor produktion af reproduktioner, der er at finde i diverse interiør butikker, for eksempel producerer hun julepynt. For Karen er hvert enkelt snit nøje planlagt, da selv den mindste fejl kan få katastrofale konsekvenser for det færdige resultat.

– Det er en proces der kræver den største tålmodighed. Det har før kostet mange timers arbejde, hvis jeg var blevet for ivrig og klippede de ’ulovlige’ steder, men jeg har lært af skade og ved nu, hvordan alle linjer i papirklippet skal hænge sammen, slutter Bit.

Comments are closed.