Han har kun sovet tre en halv time, da APPETIZE møder den nordjyske filminstruktør Niels Arden Oplev til en snak om hans nye film. I de tidlige morgen-timer har han lagt sidste hånd på filmatiseringen af Stieg Larssons succesroman Mænd der hader kvinder, og efter et intenst og hårdt forløb er filmen nu klar til et forventningsfuldt publikum.

Tekst Mette Camilla Melgaard

Niels Arden Oplev sætter sig ved bordet og kigger på tallerknen med en thai-inspireret karry-ret på. De få timers søvn er begyndt at melde sig, men da først han begynder at tale om sin nye film, forsvinder de som dug for solen. Det er tydeligt at mærke, at jeg sidder over for et menneske med en smittende begejstring for at fortælle historier. Et menneske med en næsten uhyggelig evne til at gå ind i hovederne på sine karakterer.

Stieg Larssons bøger i den såkaldte Millenium-serie om den dybdegravende journalist Mikael Blomkvist og hackeren Lisbeth Salander er blevet en kæmpe succes og har fået millioner af læsere helt ud på stolekanten med næsen dybt begravet i mord, intriger og ikke mindst et spændende persongalleri af både særlinge og sadister. Det var derfor ingen overraskelse, at bøgerne måtte blive filmatiseret på et tidspunkt. Men at det skulle blive eksilnordjyden Niels Arden Oplev, der satte sig i instruktørstolen, var lige ved ikke at ske. Han sagde nemlig i første omgang nej tak til tilbuddet, da producenten Søren Stærmose henvendte sig til ham for at få ham til at skabe filmen.

– Jeg tænkte ”En svensk thriller?!” Tja… egentlig appellerede idéen ikke specielt til mig. Jeg har jo selv startet Rejseholdet, Ørnen og Forsvar op som tv-serier, så jeg syntes, at genren hørte til mit fjernsynsunivers, og at mine spillefilm er mere traditionelle dramaer. Så jeg var ikke specielt interesseret og læste ikke bogen – ved heller ikke, om det ville have gjort nogen forskel på det tidspunkt, forklarer Niels Arden Oplev.

Krav en masse

Efter et halvt år forsøgte Søren Stærmose sig igen, og denne gang sagde Niels Arden Oplev ja – i første omgang bare til at læse bogen.

– Min nabokone Britta havde talt meget om den, så jeg lånte bogen af hende og læste den, og så tænkte jeg ”Okay, det er sgu alligevel en fed bog, den kan noget”, siger Niels Arden Oplev.

Han beskriver bogen som en utraditionel, svensk krimi. Synes mere, det er et Agatha Christie-agtigt-mysterium med en utrolig detaljerigdom – alt sammen sat i en moderne tid og med meget stærke karakterer.

– Men da jeg læste det første manuskript til filmen, der var skrevet af en engelsk forfatter, var det simpelthen forfærdeligt. Så jeg sagde til Søren, at jeg havde en række krav. Det første var, at manuskriptet røg i skraldespanden. Jeg ville vælge min egen manuskriptforfatter, jeg ville have final cut, fuld kunstnerisk kontrol og have kontrol over casting og så videre. Hvis jeg ikke har den magt, kan jeg ikke finde ud af at lave en god film. Det er selvfølgelig super hårdt at kræve det, men jeg følte bare, at jeg var nødt til at skabe mig den position, hvis jeg skulle lave så stor en film, som der er så store forventninger til, forklarer Niels Arden Oplev.

– Stiegs roman har jo nogle helt fantastiske detaljer, som jeg blev meget fascineret af, og det er dem, jeg ville dykke ned og ind i i filmen. Det er jo skide spændende, at vi som tilskuere er med på hver eneste lille detalje, han (Mikael Blomkvist, red.) løfter, og pludselig finder han et spor, og det hele bliver levende – det er jo magisk og faktisk meget filmisk, fortæller Niels Arden Oplev begejstret.

Rigtige mennesker

Det, der kendetegner Niels Arden Oplevs arbejde, hvad enten det er film eller tv-serier, er, at hans karakterer er rigtige mennesker i stedet for film-karikaturer. Der er ikke kun tanker bag dem men også en næsten uhyggelig forståelse af dem.

– Jeg har en forkærlighed for karakterer, som er ude i periferien på en eller anden måde. Folk, der kæmper mod uretfærdighed og sådan noget. Jeg synes, det er spændende med en stærk kvindekarakter som Lisbeth Salander, og Mikael Blomkvist er en person, som jeg politisk og menneskeligt er meget på bølgelængde med, så på den måde følte jeg, at jeg havde en vej ind i materialet, siger Niels Arden Oplev.

Stieg Larssons romaner er ikke for sarte sjæle. Forfatteren har tegnet et billede af ondskab i sin allerværste form – noget, der let kan blive overfladisk på film. Det kræver indsigt og mod at gøre det troværdigt.

– Jeg var skræmt af voldsomheden i historien. Ikke den psykiske, for den har jeg været tæt på i flere af mine film. Men den fysiske vold har jeg ikke befundet mig i, siden jeg lavede Portland i Aalborg i 1995-96, så jeg var godt klar over, at det her ville blive en rejse tilbage i det univers, og det er jo skræmmende, siger Niels Arden Oplev.

– Der er nogle sindssygt voldsomme ting i historien, hvilket der også er i filmen. Der er jo mennesker, der mishandler hinanden på det forfærdeligste, og hvis man går ind i det som filmskaber, bliver du nødt til at lukke nogle dæmoner ind. Du kan ikke indrette rummene, hvor de her mennesker befinder sig. Du kan ikke finde ud af, hvordan de er og instruere omkring det, hvis du ikke ved, hvorfor de gør, hvad de gør, og hvis du ikke kender til det og lukker det ind. Og det er jo et eller andet sted super skræmmende.

– Det er blevet en følelsesmæssig film, og det tror jeg ikke, at man lige regner med. Det er jo enormt fedt, at man kommer igennem så mange følelser i en genre med mest vold og action. Men her er også nogle virkelig dybe følelsesmæssige momenter og øjeblikke, hvor man trækker på smilebåndet.

Forventningens pres

Når succesfulde bøger skal filmatiseres, lægges der altid et ekstra pres på instruktøren. Det er sket flere gange, at film ikke lever op til den roman, den er baseret på. Niels Arden Oplev gør sig dog ikke bemærket med presset men fortæller, at han har lavet en film, hvor der absolut ikke er gået på kompromis med kvaliteten. Det betød, at både produktionstid og budget blev overskredet.

– Det var simpelthen nødvendigt, hvis vi skulle holde kvaliteten og lave en film, der kan leve op til Stiegs roman, fortæller han.

Nu er filmen afleveret. Og Niels Arden Oplev er tilfreds.

– Det er blevet en stor, flot og imponerende film. Og kvalitetsmæssigt er det en film, som spiller fuldt op til enhver amerikansk film i samme genre, som nok har kostet det dobbelte af vores, så det er jeg stolt af.

– Og så spiller de (skuespillerne, red.) bare skide godt. Jeg tror, de hundrede procent lever op til de forventninger og de billeder, som folk, der har læst bogen, har dannet sig.

Filmen Mænd der hader kvinder har dansk premiere 27. februar. De to efterfølgende filmatiseringer Pigen der legede med ilden og Luftkastellet som blev sprængt har Niels Arden Oplev ikke noget at gøre med. De vil kun blive vist på tv og udkommer desuden på dvd.